مبدل حرارتی استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مبدل حرارتی استیل

مبدل‌های حرارتی در انواع گوناگون تولید و استفاده می‌شوند و مبدل حرارتی استیل یکی از آن ها می باشد. مبدل‌های حرارتی وظیفه انتقال سیالات از جایی به جای دیگر را دارند. سیالات می‌توانند گاز و یا مایع باشند. مبدل‌های حرارتی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در زمان عبرو سیالات، حرارت آن‌ها حفظ شود و از سیالی به سیال دیگر با همان میزان حرارت انتقال پیدا کند.

مبدل‌های حرارتی می‌توانند در انواع و جنس‌های مختلفی ساخته شوند. جنس مبدل‌های حرارتی باید به‌گونه‌ای باشد که حرارت را در خود حفظ کرده و انتقال دهنده خوبی برای حرارت باشند. مبدل حرارتی استیل، یکی از انواع مبدل‌هایی است که برای این کار ساخته شده و به دلیل جنس استیل آن، حرارت به صورت کامل به سیالات درون لوله منتقل می‌شود.

برخی از مبدل‌های حرارتی استیل به‌صورت لوله‌ای و دو لوله‌ای تولید می‌شوند که جای کمتری را اشغال می‌کنند. اغلب این مبدل‌ها در استخر برای جابه‌جایی حرارت و گرمای آب در کل استخر به‌کار برده می‌شوند.

مبدل حرارتی استیل چیست؟

در اصل می‌توان گفت نه تنها مبدل حرارتی استیل، بلکه تمامی مبدل‌های حرارتی وظیفه انتقال سیالات را برعهده دارند. موضوع اصلی‌ای که وجود دارد این است که، روش هر نوع از مبدل‌های حرارتی با نوع دیگر آن در انتقال حرارت سیالات متفاوت است. برای مثال، مبدل‌های پوسته و لوله از تعداد زیادی لوله تشکیل شده‌اند که یک پوسته استوانه‌ای دور آن‌ها را احاطه کرده است.اما مبدل حرارتی صفحه‌ای، مبدلی است که از روی هم قرارگرفتن چند صفحه حرارتی ساخته شده است.

می‌توان گفت مبدل حرارتی استیل، تنها نوع جنس مبدل‌ها را تشکیل می‌دهد و هر شکل مبدل می‌تواند با این جنس ساخته شود. اغلب از این نوع مبدل حرارتی در استخر، جکوزی و برای تامین کردن آب گرم خانه  استفاده می‌شود. از این مبدل علاوه‌بر کاربردهای نام‌برده، برای انتقال حرارت در موتورخانه‌های گرمایشی هم استفاده می‌شود.

مبدل حرارتی استیل این‌گونه عمل می‌کند که، یک سیال با حرارت بالا وارد سیستم می‌شود و دیگر سیال از طرف دیگر سیستم وارد می‌شود. زمانی که این دو سیال با یکدیگر برخورد می‌کنند، دما و حرارت از سیالی به سیال دیگر منتقل می‌شود. مبدل‌ها در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. مبدل حرارتی استیل، ساختاری با طول عمر بالا داشته و بازدهی بسیار مناسبی نسبت به جنس آن دارد.

کاربردهای مبدل حرارتی استیل

مبدل حرارتی استیل به دلیل جنس مقاوم آن در برابر خوردگی‌های شدید، در اغلب جاها مورد استفاده است. این مبدل‌ها چون عمر بالایی داشته و زود خراب نمی‌شوند، در ساختار آن‌ها از تجهیزات بسیار پیشرفته و پیچیده استفاده نمی‌شود و برای به‌کار بردن آن‌ها هزینه زیادی نباید پرداخت، استفاده بالایی دارند. بنا به ویژگی‌های گفته‌شده، این نوع مبدل‌ها در آکواریوم‌ها هم کاربرد دارند.

مدل مبدل حرارتی‌ای که برای آکواریوم‌ها استفاده می‌شود، در اندازه کوچک است که فضای زیادی را اشغال نخواهد کرد. این مبدل‌ها هم برای گرم‌کردن و هم سردکردن سیالات تعبیه شده‌اند.

انواع مبدل‌های استیل

نوع مبدل و این‌که از چه جنسی باشد بستگی به نوع سیالات دارد. اگر سیالات خاصیت خورندگی و رسوب‌گذاری داشته باشند باید از مبدلی با جنس مقاوم در برابر این دو مورد استفاده کرد. استیل یکی از جنس‌هایی است که در برابر خورندگی و بازی، برخی سیالات اسیدی بسیار مقاوم است. مبدل حرارتی استیل با آلیاژهای استیل ساخته می‌شوند.

مبدل‌های حرارتی استیل با آلیاژهای کلاس 304، 310 و 316 ساخته می‌شوند. این مبدل‌ها علاوه‌بر جنس، در سایزهای مختلف هم تولید می‌شوند که شما می‌توانید بسته به نیاز خود، اندازه آن را تعیین کرده و سفارش دهید.

مشخصات فنی مبدل‌های استیل

مبدل‌های حرارتی استیل دارای مشخصات فنی زیر می‌باشند.

  • همان‌طور که گفته شد، دارای آلیاژهای 304 و 316 هستند.
  • در مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله با جنس استیل، لوله داخل تک پلاس است.
  • مبدل‌های استیل، قابلیت اتصال به مبدل‌های دیگر را دارند.
  • ظرفیت این مبدل‌ها از 20 تا 200 کیلووات متغیر است.
  • در برابر فشارهای بالا بسیار مقاوم است.

در جاهایی که لوله‌های مبدل‌های استیل به یکدیگر متصل می‌شوند، جنس آن‌ها از NPT رزوه‌ای می‌باشد.

مقایسه مبدل استیل و مبدل مسی

برخی ویژگی‌های مبدل حرارتی استیل را نام بردیم، حال می‌خواهیم به برخی از ویژگی‌های مبدل مسی بپردازیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

از ویژگی‌های مبدل مسی می‌توان، قیمت مناسب، انعطاف‌پذیری بالا، وجود گاز محافظ نیتروژن در داخل لوله و تمیزی داخل و خارج آن را نام برد. از این مبدل‌ها برای لوله‌کشی گازها، لوله‌کشی آب و فاضلاب، صنایع تهویه مطبوع و… استفاده می‌شود. اگرچه مبدل مسی حجم کمی داشته و فضای کمی را اشغال می‌کند، باید گفت مبدل استیل فضای کمتری را نسبت مبدل مسی خواهد گرفت.

تفاوت اصلی این دو مبدل در ساختار و جنس آن‌ها است. هریک از آن‌ها بسته به جنس‌شان انعطاف‌پذیری و مقاومت متفاوتی در برابر خورندگی سیالات اسیدی دارند.

جمع‌بندی

مبدل‌های حرارتی در انواع و جنس‌های مختلف تولید می‌شوند و با درنظر گرفتن همین موارد است که در مکان‌های مختلف به کار برده می‌شوند. مبدل حرارتی استیل یکی از مبدل‌هایی است که بسیار کاربرد داشته و این کاربرد به دلیل عمر طولانی و صرفه‌جویی در هزینه‌های بعدی است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتگالریارتباط با ما