قیمت مبدل حرارتی + راهنمای خرید انواع مبدل

قیمت-مبدل-حرارتی

همان‌طوری که از اسمش پیداست، مبدل یعنی تبدیل‌کننده. مبدل حرارتی یعنی این‌که حرارت توسط دستگاهی تبدیل می‌شود. برای این‌که این بحث را بازتر کنیم باید بگوییم مبدل حرارتی یک وسیله‌ای است که، سیالاتی در بین آن جریان دارند. این جریان به‌گونه‌ای است که زمانی که دو سیال با یکدیگر برخورد می‌کنند تبادل حرارت بین آن‌ها صورت می‌گیرد و اگر سیالی سرد و سیال دیگر گرم باشد، حرارت سیال گرم، به دیگری منتقل می‌شود. قیمت مبدل حرارتی در هر نوع آن متفاوت است.

سیالات درحال جریان در مبدل حرارتی می‌توانند گاز، مایع، آب، هوا، روغن و… باشند. از دستگاه مبدل حرارتی استفاده زیادی در صنعت می‌شود. باید گفت در هر نوع از این مبدل‌ها، در اصل وظیفه آن‌ها انتقال حرارت و گرما از یک سیال در جایی به سیال دیگر در جای دیگر است. لازم است برای این‌که کار این دستگاه را بیشتر و بهتر بشناسید در ادامه مقاله ما را دنبال کنید.

معرفی مبدل حرارتی و کاربرد آن

همان‌طور که گفته شد مبدل حرارتی وسیله‌ای است که برای تبادل حرارت میان دو سیال استفاده می‌شود. این وسیله کاربرد زیادی در صنعت دارد و این کاربرد به‌گونه‌ای است که بخش بسیار زیادی از فرآیند محصولات صنعتی توسط این دستگاه انجام می‌شود. با نبود مبدل حرارتی، کار برای انتقال حرارت بسیار سخت می‌شود.

مبدل حرارتی انواع مختلفی دارد. شما باید باتوجه به نیازتان و جایی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، تشخیص دهید که کدام یک از آن‌ها برای شما لازم است. چیزی که در مبدل‌های حرارتی تفاوت دارد، نوع آن، جنس آن و قیمت مبدل حرارتی است. اگر نوع سیالی که قرار است آن را در مبدل‌های حرارتی جریان دهید، اسیدی باشد و قابلیت خورندگی داشته باشد باید از مبدل حرارتی مقاوم در برابر این موارد را تهیه کنید.

انواع مبدل‌های حرارتی کاربرد خاص خودشان را دارند. در ادامه بیشتر با انواع آن آشنا می‌شویم اما می‌خواهیم با یک مثال برای‌تان کاربرد مبدل حرارتی را توضیح دهیم. برای مثال، از مبدل حرارتی لوله‌ای در صنایع غذایی و تهویه مطبوع استفاده می‌شود. زمانی که سیالات از میزان اسیدی بالایی برخوردار باشند، از این نوع مبدل استفاده می‌شود؛ چراکه زمانی که این مبدل رسوب ببندد کار تمیزکردن آن بسیار راحت‌تر خواهد بود.

از مبدل‌های حرارتی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. یکی از مواردی که استفاده از این مبدل‌ها در آن‌جا کاربرد بسیاری دارد، برای انتقال سوخت است. از آن‌جایی که هرروزه میزان قیمت سوخت درحال افزایش است، باید برای استفاده از آن صرفه‌جویی کرد. مبدل‌های حرارتی از انرژی موجود در سوخت‌ها حداکثر استفاده را می‌کنند و این روند استفاده، باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت در گرم‌کننده‌ها و خنک‌کننده‌ها می‌شود. یکی از مبدل‌هایی که بیشتر از سایر مبدل‌ها کاربرد دارد، مبدل صفحه‌ای است.

مبدل صفحه‌ای کارآمد بیشتری نسبت به مبدل‌های قدیمی پوسته لوله دارند و میزان صرفه‌جویی آن‌ها در انرژی بسیار بالا است. قیمت مبدل حرارتی بستگی به مکانی دارد که قرار است از آن استفاده شود. استفاده معمول از این مبدل‌ها در صنایع تبرید، تاسیسات، تهویه مطبوع، پتروشیمی، نفت و گاز، نیروگاه برق و… صورت می‌گیرد.

پیشنهاد: برای دریافت اطلاعات درباره بهترین شرکت تولید کننده مبدل حرارتی کلیک کنید.

انواع-مبدل-حرارتیانواع مبدل حرارتی

در ابتدا باید بسنجید که کدام نوع مبدل حرارتی به کارتان می‌آید و مناسب‌ترین انتخاب شما چیست. بسته به نوع مبدل حرارتی میزان تحمل فشار و دمای آن‌ها متغیر است. می‌خواهیم در ادامه انواع مبدل‌های حرارتی را نام ببریم و شما می‌توانید با استفاده از این مطالب، بسنجید که کدام نوع برای‌تان مناسب‌تر است.

  • مبدل حرارتی پوسته لوله

این نوع مبدل از تعداد زیادی لوله کوچک تشکیل شده است که یک پوسته استوانه‌ای دور آن را احاطه کرده است. از این نوع مبدل‌ها اغلب برای سیال‌های با فشار بالا استفاده می‌شود. جریان سیالات در این نوع مبدل به صورتی است که یک سیال وارد لوله‌های کوچک شده و سیال دیگر در بین پوسته و لوله‌ها جریان می‌یابد. با وارد شدن این دو سیال به درون لوله‌ها و پوسته، انتقال حرارت به این شکل انجام می‌شود.

  • مبدل حرارتی صفحه‌ای

مبدل حرارتی صفحه‌ای همان‌طور که از نامش پیداست، برخلاف مبدل‌های دیگر از صفحه‌های معوج تشکیل شده است. قیمت مبدل حرارتی صفحه‌ای در مقایسه با دیگر مبدل‌ها کمی بیشتر است. این نوع مبدل، برای سیالات با فشار بالا ساخته شده و در کاهش رسوبات موجود در سیالات نقش تایین کننده‌ای دارد.

  • مبدل هوا خنک

در این نوع مبدل سیالی که درون لوله‌های جریان دارد و گرم است توسط فن‌هایی خنک می‌شوند. در یک طرف از لوله‌هایی که سیالات درون آن جریان دارند، گازی که معمولا در محیط اطراف وجود دارد، توسط یک فن روی لوله‌ها عبور داده می‌شود.

علاوه‌بر مطالب گفته شده، انواع مبدل حرارتی را می‌توان به دو نوع هم تقسیم کرد. مواردی که به آن‌ها پرداختیم در یک طرف تقسیم‌بندی قرار می‌‎گیرند. مبدل‌های تماس غیر مستقیم شامل، مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای، مبدل حرارتی لوله‌ای، مبدل اسپیرال، مبدل‌های هوا خنک، می‌شود. برج‌های خنک‌کن، دی‌سوپرهیترها و… از انواع مبدل‌های تماس مستقیم هستند.

مبدل-حرارتی-صفحه-ایمبدل حرارتی صفحه‌ای

مبدل حرارتی صفحه‌ای هم مانند دیگر مبدل‌ها کار انتقال سیال‌ها را انجام می‌دهد. شکل این مبدل‌ها اعوجاج دار و موازی است که این صفحه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اغلب این صفحه‌ها جنس استیل دارند و این کانال‌های آب‌بندی‌شده توسط واشرهایی از جنس لاستیک به‌وجود آمده‌اند. رایج‌ترین نوع مبدل‌های حرارتی، مبدل حرارتی صفحه‌ای است که در نوع فشرده کاربرد زیادی دارند. مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای به دلیل این‌که از نوع فشرده هستند و رواج بسیاری دارند در صنایع بهداشتی مختلف و صنایع غذایی کاربرد دارند.

قیمت مبدل حرارتی صفحه‌ای در جنس‌های مختلف متفاوت است. کارکرد این مبدل‌ها به‌گونه‌ای است که صفحه‌هایی معمولا از جنس استیل، در ورقه‌هایی با ضخامت کم و نازک در کنار و امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند. در میان این صفحه‌ها یک فضای خالی وجود دارد که لوله‌های عبور سیال در این بین قرار دارند. لوله‌های سیال گرم و سرد یکی در میان در بین این صفحه‌ها وصل می‌شوند. زمانی که سیالات گرم و سرد درحال عبور از این لوله‌ها هستند، حرارت دربین صفحه‌ها بالا می‌رود.

با بالارفتن حرارت بین صفحه‌ها، این حرارت ازطریق عبور از صفحه‌های مبدل به سیالات دیگر منتقل می‌شود. از این مبدل‌ها به علت کاربرد زیادشان در انواع صنایع استفاده می‌شود.

انواع مبدل حرارتی صفحه‌ای

انواع مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای با توجه به میزان کارایی، قیمت مبدل حرارتی، ساختار و شیوه نصب بخش‌های آن، با یکدیگر متفاوت هستند.

  • مبدل حرارتی صفحه‌ای واشردار

در بین صفحه‌های برخی از مبدل‌های صفحه‌ای، واشرهای پلیمری قرار دارند و این صفحات را پوشانده‌اند. این نوع از مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای از بهترین و رایج‌ترین نوع‌ها هستند. اگر می‌خواهید تعویض و جابه‌جایی صفحه‌ها، به آسانی و در کمترین زمان ممکن انجام شود، استفاده از واشرهای پلیمری در اتصالات مبدل حرارتی صفحه‌ای به شما توصیه می‌شود.

  • مبدل حرارتی صفحه‌ای جوشی

صفحات این گونه از مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای، در فاصله 5 میلی‌متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند. این صفحات به همدیگر جوش داده شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها از همدیگر جدا کرد. از این نوع مبدل‌های جوشی، تنها در تبرید صنعتی استفاده می‌شود؛ چون نمی‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. قیمت مبدل حرارتی صفحه‌ای جوشی، بستگی به میزان صفحات استفاده شده دارد. ویژگی مثبتی که این نوع مبدل را خاص کرده، تحمل فشار بسیار زیاد است.

  • مبدل حرارتی نیمه جوشی

ترکیب دو مدل مبدل حرارتی صفحه‌ای قبل، این مبدل را به‌وجود می‌آورد. در این مبدل‌های صفحه‌ای در بین آن‌ها واشرهایی تعبیه شده و این صفحه‌ها به‌صورت جفت به یکدیگر جوش داده می‌شوند. تمامی صفحات به همین صورت به‌ یکدیگر وصل می‌شوند. در مبدل حرارتی صفحه‌ای نیمه جوشی، شست‌وشو و تعویض صفحه‌ها از دو نوع دیگر بسیار راحت‌تر است.

کاربرد مبدل صفحه‌ای

 مبدل‌های صفحه‌ای به دلیل تحمل فشار بسیار بالا و تحمل حرارت با درجه بالا، دربین دیگر مبدل‌های حرارتی در سطحی مطلوب قرار گرفته و بسیار پرکاربردند. قصد داریم مهم‌ترین کاربردهای مبدل صفحه‌ای را نام ببریم. قیمت مبدل حرارتی با توجه به کاربرد آن متغیر است.

  • استفاده در سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان
  • برای انتقال حرارت در موتورخانه‌ها
  • خنک‌کردن کندانسور و تبخیرکننده‌ها
  • استفاده از مبدل صفحه‌ای در سیستم‌های تبرید و چیلرها

از مبدل صفحه‌ای در صنایع بسیاری استفاده می‌شود و کاربرد دارد. در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای مبدل صفحه‌ای در صنایع مختلف می‌پردازیم

  • صنایع شیمیایی، نفت و گاز

از مبدل صفحه‌ای در صنایع شیمیایی به‌عنوان سیستم خنک‌کننده کربنات سدیم، رنگ‌ها، نفت خام، کودها، اسیدها، نفت سفید، نفت و روغن، داروها، آب نمک و گرم‌کردن گلیسیرین، اتانول و مواد دیگر استفاده می‌شود.

  • صنایع مکانیک

از این نوع مبدل برای خنک‌کردن دستگاه‌های تولید عصاره، مایعات، کوره‌ها، روغن فشرده، موتورها و مواد ماشین ریخته‌گری استفاده می‌شود.

  • صنایع فولادی و تجهیزات مکانیکی

استفاده از مبدل حرارتی صفحه‌ای در صنایع فولادی برای خنک‌کردن دستگاه‌های ریخته‌گری، قالب‌ها، بازیافت حرارتی، موتورها، کوره‌ها و کمپرسور دستگاه مکانیکی، می‌باشد.

  • صنایع چوب و کاغذ

دیگر کاربرد این مبدل‌ها برای خنک‌کردن آب در زمان تولید کاغذ است.

  • صنایع کشتی سازی

از مبدل صفحه‌ای در این صنایع برای خنک‌کاری روغن سنگین، پوشش‌ها، روغن جعبه‌دنده و گرم‌کردن روغن و خنک‌سازی موتور کشتی استفاده می‌شود.

  • صنایع خودروسازی

خنک‌کردن مایعات خط رنگ، ایستگاه پاشش خط رنگ و سیالات برش‌کاری توسط مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای انجام می‌شود. قیمت مبدل حرارتی استفاده‌شده در این روش زیاد نخواهد بود.

  • صنایع غذایی

یکی از صنایعی که از مبدل‌های حرارتی بسیار استفاده می‌کنند، صنایع غذایی است. از این مبدل‌ها برای خنک‌کاری، بازیافت، گرمایش، استریلیزه و غلیظ سازی آمبیوه‌ها، شیر، کنجد، روغن سویا و شکر مایع و پاستوریزه‌کردن شیر، آبمیوه، لبنیات و… استفاده می‌شود.

  • صنایع نساجی

خنک‌سازی آب شوینده، محلول رنگرزی، بازیافت حرارت تلف‌شده، آماده‌کردن مایع رنگرزی توسط مبدل حرارتی صفحه‌اب انجام می‌شود.

  • تاسیسات ساختمانی

از مبدل حرارتی صفحه ای در ساختمان برای گرمایش و سرمایش، تهویه و گرم‌کردن آب مصرفی استفاده می‌شود.

علاوه‌بر صنایع نام‌برده، از مبدل حرارتی صفحه‌ای در صنایع دیگری هم استفاده می‌شود. بازیافت حرارت تلف‌شده نیروگاه‌ها، دریاها، گرمایش، سرمایش و تجهیزات الکترونیکی و همچنین انتقال حرارت در این موارد گفته‌شده توسط مبدل حرارتی صفحه‌ای صورت می‌گیرد.

برای خرید مبدل حرارتی در مشهد کلیک کنید

قیمت مبدل حرارتیقیمت مبدل حرارتی

قیمت مبدل حرارتی صفحه‌ای نسبت به مبدل‌های دیگر پایین‌تر است؛ چراکه در ساخت آن از متریال کمتری استفاده می‌شود. اگر بخواهیم به‌صورت کلی این موضوع را بیان کنیم، قیمت هر نوع مبدل حرارتی بستگی به اندازه و جنس و نوع آن دارد. برای مثال اگر در ساخت مبدل حرارتی صفحه‌ای، صفحه‌های کمتری سفارش داده شود، متریال به‌کار رفته در آن هم کمتر خواهد بود، پس قیمت آن نسبت به نوع بزرگ‌تر کمتر است.

اگر هم مبدل حرارتی صفحه‌ای در همان اندازه کوچک تولید شود اما متریال استفاده شده در آن از جنس خوب و مرغوب باشد قیمت آن بیشتر خواهد شد. مثلا در مقایسه جنس استیل با جنس‌های دیگر، این جنس متریال استفاده‌شده قیمت بیشتری خواهد داشت؛ چون کیفیت بالایی دارد و در برابر خورندگی و رسوب‌گذاری بسیار مقاوم است.

خرید مبدل حرارتی

پس از این‌که دریافتید چه نوع مبدل حرارتی برای کارتان لازم است، باید اقدام به خرید آن کنید. زمانی که شما قصد خرید مبدل حرارتی را دارید، باید بودجه قابل توجهی را برای آن درنظر بگیرید. شما می‌توانید این کار را هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین انجام دهید. اگر وقت کافی برای تهیه مبدل حرارتی را ندارید می‌توانید از فردی که در این کار ماهر است کمک بخواهید.

جمع‌بندی

اگر قصد دارید از مبدل‌های حرارتی استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌شود مبدل حرارتی‌ای را خریداری کنید که کیفیت مرغوبی داشته باشد؛ چون وسیله‌ای است که قرار است در زمان طولانی از آن استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتگالریارتباط با ما