آشنایی با مبدل حرارتی استخر

آشنایی با مبدل استخر

مبدل حرارتی استخر نوعی مبدل حرارتی است و مبدل حرارتی معمولاً برای انتقال حرارت بین دو سیال که دارای حالت جامد یا گاز هستند، کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع مختلفی مثل تهویه مطبوع، بازیافت، کارخانجات تولیدی، نیروگاه‌ها و پالایش‌ها معمولاً از مبدل‌های حرارتی استفاده می‌کنند.

مبدل حرارتی استخر می‌تواند گرمایش آب را کنترل کند و دمای مطلوب آن را حفظ کند. در ادامه این مطلب قرار است با این مبدل آشناتر شویم و درباره آن بیشتر بدانیم.

 

مبدل حرارتی استخر چیست؟

 

اگر مبدل‌های حرارتی به طور صحیحی انتخاب نشود، کیفیت گرمایش آب استخر نیز مناسب نخواهد بود. معمولاً این مبدل‌ها دارای دو مدار به صورت گردشی هستند که در یک طرف آب گرم بویلر و در طرف دیگر آب استخر در حال گردش است. مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله برای گرم کردن آب استخر و جکوزی‌ها بیشترین کاربرد را دارد.

مبدل‌های صفحه‌ای به دلیل سختی آب و وجود انواع مختلف مواد شیمیایی در آن به سرعت رسوب می‌گیرند. برای برآورد پمپ گرمایش مبدل باید دبی بویلر با دبی پمپ تطابق داشته باشد و ظرفیت دیگ‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر در نظر گرفته شود.

وظیفه مبدل حرارتی استخر

 

گرمایش آب در تمامی انواع استخر‌ها با استفاده از این مبدل حرارتی انجام می‌شود. این مبدل‌ها به عنوان اصلی‌ترین سیستم گرمایشی در استخر به حساب می‌آیند که می‌توانند دمای آب را کنترل کنند. مبدل‌های حرارتی باعث می‌شود گرما از یک مایع به مایع دوم انتقال پیدا کند بدون اینکه این دو سیال با یکدیگر مخلوط شوند یا در تماس مستقیم با یکدیگر قرار گیرند.

انواع مبدل حرارتی استخر

 

این نوع مبدل دارای دو نوع متفاوت است:

  • مبدل حرارتی پوسته و لوله: این مبدل‌ها دارای تعداد زیادی لوله کوچک هستند که در یک پوسته استوانه‌ای قرار می‌گیرند. رول‌ها با استفاده از یک بسته لوله یا پشت لوله در سیلندر قرار گرفته و اجازه می‌دهد شرایط مختلف گرمایی در صفحات لوله ای ثابت تأثیر بگذارد و آن را منقبض کند. همچنین سرویس و نگهداری مبدل حرارتی پوسته و لوله به راحتی انجام می‌شود.

 

  • مبدل حرارتی صفحه‌ای: مبدل‌های حرارتی به روش مبدل پوسته و لوله کار می‌کند اما به جای لوله از صفحات انباشته شده برخوردار است. مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای معمولاً بر اساس نوع کاربرد دارای واشر یا جوشکاری هستند. این مبدل‌ها از ساختار فولادی ضد زنگ برخوردار است و برای استفاده در فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی استفاده می‌شود. صفحات موازی موجود در این مبدل از اختلاط سیال گرم و سرد جلوگیری می‌کند و به صورت غیر مستقیم عمل انتقال حرارت را انجام می‌دهد.
مبدل حرارتی صفحه ای استخر

مبدل حرارتی صفحه ای استخر

نحوه نصب

 

این نوع مبدل در مدار سیرکوله قرار می‌گیرد و شروع به کار می‌کند. بویلر به عنوان تأمین‌کننده اصلی مبدل حرارتی باعث گرم شدن آب استخر می‌شود و در سیستم تصفیه استخر به عنوان مسیر حامل کبد انرژی، مقدار دبی و GPM گذرنده را کنترل می‌کند. مبدل‌های حرارتی به عنوان تولید‌کننده اصلی انرژی مبدل حرارتی آبگرم می‌توانند انرژی خود را از یک مبدل و آب در استخر که دمای پایینی دارد با استفاده از پمپ‌های تصفیه بکشند و بعد از انجام فیلتراسیون برای گرمایش مجدد و رسیدن به دمای مناسب وارد مبدل دیگر شود.

 

تمام فرایند تبدیل حرارت آب در پوسته مبدل انجام می‌شود. میزان حرارت بالای دمای آب هنگام انتقال آن حتی به ۲۷ درجه نیز می‌تواند برسد. مبدل‌های استخری که می‌توانند دمای آب را به ۸۵ درصد برسانند معمولاً از دیگ‌بخار وارد آب شده و از ورودی استخر با دمای ۱۵ درجه وارد مبدل می‌شود و در نتیجه با دمای ۲۸ درجه از آن خارج خواهد شد.

مبدل حرارتی استخر لوله و پوسته

مبدل حرارتی استخر لوله و پوسته

ویژگی‌های مبدل استخر مناسب

یک مبدل حرارتی استخر باید دارای ویژگی‌های مناسبی باشد که مهم ترین آن شامل موارد زیر است:

 

  • داشتن راندمانی زیاد و کم بودن میزان مصرف انرژی در آن
  • امکان طراحی مبدل در ابعاد فشرده و با حجم کم در صورت نیاز‌های متفاوت
  • برخورداری از ساختار بسیار محکم و داشتن اتصالات مناسب
  • ایجاد افت فشار بسیار کم در آب از طریق طراحی‌های خاص موجود در مبدل
  • داشتن مقاومت بالا در برابر هر نوع خوردگی تحت تأثیر کلر و شوری موجود در آب
  • امکان پاکسازی دوره‌ای به صورت کاملاً آسان و تعویض قطعات خراب شده

 

نتیجه‌گیری

 

در این مقاله درباره مبدل حرارتی استخر صحبت کردیم و ویژگی‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین با انواع مبدل حرارتی مورد استفاده در استخر آشنا شدیم و ویژگی‌های یک مبدل حرارتی مناسب برای استفاده در استخر را نیز بیان کردیم. نحوه نصب و کاربرد این مبدل را نیز مورد بررسی قرار دادیم. بهتر است قبل از اقدام برای خرید این مبدل، ابتدا به طور کامل با آن آشنا شوید و سپس سپس اقدام به تهیه آن نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۵ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتگالریارتباط با ما