همه چیز درباره مبدل حرارتی چیلر

مبدل-حرارتی-چیلر

مبدل حرارتی دارای انواع مختلفی است که هر نوع آن، وظیفه انتقال و تبدیل حرارت را بر عهده دارد. این انتقال حرارت می‌تواند بین سیال‌های مختلف انجام شود. یکی از انواع مبدل حرارتی، مبدل چیلر است. این نوع مبدل بسیار با کیفیت بوده و می‌توان گفت بسیار پر قدرت است. مبدل حرارتی چیلر، یکی از انواع مبدل حرارتی پوسته لوله است. ساختار این مبدل به‌صورتی است که تعداد زیادی لوله با قطر کم در وسط یک لوله بسیار بزرگ‌تر قرار دارند. سیال اصلی از لوله‌های کوچک‌تر عبور می‌کند و لوله بزرگ‌تر کار انتقال دما را انجام می‌دهد.

مبدل حرارتی چیلر چیست؟

یکی از انواع مبدل حرارتی که معمولا در اندازه بزرگ قرار داشته و در صنایع مختلفی کاربرد دارد، مبدل حرارتی چیلر است. کاربرد بیشتر این نوع مبدل در صنعت تهویه مطبوع است که آب را سرد می‌کند. آب سردی که برای این صنعت استفاده می‌شود، انواع فن‌های کویل و هواساز را خنک می‌کند. انتقال حرارت در مبدل حرارتی چیلر توسط گازی به نام گاز مبرد که از نوع R410A است، انجام می‌شود. گفته می‌شود که شکل این نوع از مبدل حرارتی به شکل پوسته لوله است.

پیشنهاد: برای دریافت اطلاعات درباره قیمت مبدل حرارتی کلیک کنید.

حال برای اینکه کارکرد این مبدل را بهتر بشناسیم باید گفت آب در قسمت درون لوله بزرگ جریان پیدا می‌کند و حرارت یا خنکی خود را به لوله‌های کوچک‌تر که در وسط قرار دارند می‌دهد. درون این لوله‌های کوچک، گاز مبرد قرار دارد که دمای آب را از آن گرفته و به دستگاه مورد نظر انتقال می‌دهد. ممکن است درون لوله‌های کوچک به جای گاز مبرد، هوا یا آب قرار گیرد. نوع سیالی که در لوله‌ها جریان پیدا می‌کند، بستگی به دستگاه بعدی دارد. برخی از دستگاه‌ها برای خنک شدن توسط مبدل حرارتی چیلر، به آب و برخی دیگر به گاز یا هوا نیاز دارند.

کارکرد مبدل چیلر متراکم به این شکل است که گاز درون آن تراکم یافته که این متراکم شدن توسط کمپرسور انجام می‌شود. زمانی که این گاز متراکم وارد دستگاه می‌شود، خنک شده و تغییر شکل می‌دهد. این تغییر شکل به این صورت است که گاز تبدیل به مایع شده و در قسمتی از مبدل دوباره به حالت گاز بر می‌گردد. تفاوت اصلی این دو گاز در این است که گاز متراکم اول، حرارت بالاتری داشته و گازی که از حالت مایع به‌وجود می‌آید، سرد است. این فرآیند، اواپراتور نامیده می‌شود.

ساختار مبدل چیلر

اجزای تشکیل دهنده مبدل حرارتی

مبدل حرارتی چیلر همچون مبدل‌های دیگر دارای اجزای مختلفی است که اگر هر کدام از آن‌ها خراب شده و کارکردش مختل شود، کل دستگاه از کار می‌افتد. اگر قصد خرید مبدل حرارتی در مشهد یا هر شهر دیگری را دارید، لازم است که ابتدا با اجزای آن آشنایی داشته باشید تا در صورت خرابی هر قطعه، بتوانید مشکل را شناسایی کنید.

کمپرسور

در چیلرهای تراکمی، اصلی‌ترین بخش مبدل، کمپرسور آن است. می‌توان گفت کمپرسور مرکز مبدل حرارتی چیلر است که حجم گاز را کم کرده و فشار آن را افزایش می‌دهد. به شکلی ساده‌تر و قابل فهم‌تر باید گفت کار متراکم کردن گاز مبرد در مبدل چیلر، وظیفه این بخش است. کمپرسور دارای انواع مختلفی همچون: گریز از مرکز، حلزونی، پیچشی و … است.

کندانسور

هر بخش از مبدل حرارتی چیلر دارای اهمیت است. کار این قسمت از چیلر این است که گاز مبرد را توسط آب یا هوا خنک می‌کند. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، گاز مبرد به شکل مایع تغییر حالت می‌دهد.

اواپراتور

پس از کندانسور حال نوبت به اواپراتور می‌رسد. گفته شد که کندانسور گاز مبرد را خنک کرده و به مایع تبدیل می‌کند. حال اواپراتور دوباره این مایع را به حالت گاز تغییر شکل می‌دهد.

شیر انبساط

یکی از اجزای مهم مبدل حرارتی چیلر، شیر انبساط است. وظیفه این بخش از مبدل چیلر این است که فشار داخلی گاز مبرد را افزایش می‌دهد تا فرآیند تبخیر به درستی انجام شود.

تابلو برق کنترل چیلر

شکل این بخش از مبدل حرارتی چیلر به این صورت است که دارای نمایشگر، انواع کلید‌ها و قطعات حفاظتی است. می‌توان با استفاده از این بخش، کل دستگاه را کنترل کرده و به دستگاه فرمان داد. تابلو برق کنترل چیلر در چیلرهای تراکمی وجود دارد.

ژنراتور

این بخش از اجزای تشکیل دهنده چیلر، در چیلرهای جذبی وجود دارد. وظیفه این بخش این است که لیتیوم بروماید درون دستگاه را غلیظ می‌کند.

ژنراتور

انواع مبدل حرارتی چیلر

مبدل حرارتی چیلر دارای انواع مختلفی است که معمولا از شکل پوسته لوله آن بیشتر استفاده می‌شود و رایج‌تر است. قیمت مبدل حرارتی بسته به نوع آن متغیر است. در ادامه انواع مبدل حرارتی چیلر را نام برده و هر کدام را توضیح می‌دهیم.

اواپراتور صفحه‌ای

این نوع از مبدل چیلر حالت صفحه‌ای داشته و به همین دلیل است که ظرفیت آن پایین است. معمولا از این نوع مبدل برای مصارف کم و در صنایعی که به مبدل‌های بزرگ نیاز ندارند، استفاده می‌شود. شکل قرار گیری انواع سیال و مبرد به این شکل است که یکی از صفحه‌ها مبرد بوده و صفحه کناری سیال است. تعداد این صفحه‌ها بستگی به اندازه مبدل دارد. حالت حرکت سیال در این نوع از اواپراتو به‌صورت چرخشی است.

اواپراتور پوسته لوله

در مورد این نوع از مبدل حرارتی چیلر در بخش‌های قبل توضیح مفیدی داده شد. شکل این نوع مبدل به این صورت است که تعدادی لوله کوچک درون یک لوله بزرگ قرار دارند. سیال اصلی یا همان مبرد در لوله‌های کوچک‌تر قرار داشته و دور آن‌ها را آب فرا گرفته است.

اواپراتو مستغرق

می‌توان نوع این چیلر را از اسم آن متوجه شد. این نوع اواپراتور هم نوعی از چیلر پوسته لوله است که به ان کولر سیلابی هم گفته می‌شود. کارکرد این نوع اواپراتور به این شکل است که آب یا ترکیب آب و ضد یخ درون لوله‌های کوچک بوده و مبرد به‌صورت آزاد در دور آن جریان دارد.

جمع‌بندی

برای خرید مبدل حرارتی چیلر می‌توانید آن را از شرکت ثنا مبدل که یک شرکت تولید کننده مبدل حرارتی در مشهد است تهیه کنید. وظیفه انتقال حرارت و همچنین تبدیل آن به حالت گاز یا مایع از وظایف مبدل چیلر است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتگالریارتباط با ما